Kwaliteitscontrole voor producten uit Azië

Kwaliteitscontrole voor producten uit Azie moet al beginnen bij de inkoop van de grondstoffen, zodat je verzekerd bent van het goede basismateriaal. Dit gaat verder dan je in eerste instantie zou denken, bijvoorbeeld voor lasdraad en de werkelijke treksterkte van bouten en moeren. Is de treksterkte gecontroleerd op dezelfde wijze zoals wij dat in Europa gewend zijn? Is de specificatie van de lasdraad overeenkomstig de eisen zoals u deze hanteert voor uw eigen bedrijf of opdrachtgever?

Voorbeeld voor kwaliteitscontrole voor producten uit Azie: silicium in lasdraad

Als er bijvoorbeeld een te hoog silicium gehalte in de lasdraad aanwezig is en het product vraagt om een volbad verzink behandeling, kan dit zwarte eilandjes op de lassen geven omdat silicium zich niet laat verzinken. En het ergste is dat dit pas zichtbaar is als de producten in de eindfase zitten. Waarschijnlijk is er al 50% aanbetaald (en dus geen weg meer terug) en het product is onbruikbaar, en dus leveren ze slecht of helemaal niet.

ang voortdurende projecten kan er ook uit voorraad geleverd worden.

Voorbeeld over laptop tassen

In mijn tijd als kwaliteitscontroleur in Azië werd ik benaderd door een Europeaan die problemen had met een volle containerlading laptop tassen.
Hij vertelde mij dat de tassen te zwak waren en de grote laptops zo door de bodem heen zakten.
Dus ik vroeg hem, heb je een zogenaamde (bomlist) van deze order. B.O.M (staat voor Bill Of Materials) nee die was er niet.
Nog erger, er was een keus gemaakt op basis van de goedkoopste prijs. Dus is er op voorhand niet gesproken over de te gebruiken materialen, en enkel of dubbel gestikt, en wat voor ophangriem? Dus is de aanbetaling van 50% onomkeerbaar en de relatie met de leverancier flink verstoord. En moet het hele inkoopproces opnieuw starten.

Voorbeeld ontvetten van staal

Als er een ontvettings behandeling plaats vindt op stalen delen voor dat er een lak of zinklaag aangebracht wordt, dan wordt er in Azië nog wel eens gewerkt met een niet corrosiebeschermend middel. Dat heeft als nadeel dat er direct na deze behandeling geconserveerd dient te worden. Maar als er meer dan 15 minuten tijd passeert door lunchpauze of wat dan ook, is er door de hoge luchtvochtigheid alweer kans dat er vocht onder de lak blijft zitten. En dit kan soms pas 4 tot 6 weken na de behandeling zichtbaar worden door het springen/barsten van de lak. Dus hier geld ook weer, weet wat er speelt

Voorbeeld verpakken en bescherming tijdens transport

Kwaliteitscontrole voor producten uit Azie, dan moet je er al van uitgaan dat je product aan alle gestelde voorwaarden voldoet voordat het op transport gaat. Dat is ook een belangrijke factor die van tevoren goed doorgenomen moet worden en in de offerte verwerkt moet zijn. Voorbeelden hiervan zijn, delen die te strak verpakt zijn en een golfkarton afdruk in de producten achterlaten. Een doos gebruiken die geen beschermend laagje tegen vocht bevat. De doos ziet er na de overzee reis al kronkelig en oud uit. Of bij het lossen van de container worden de dozen vochtig door regen tijdens het lossen, en ben je verplicht om het te herpakken, want zo kan het echt niet naar de eindklant verstuurd worden. Dus begin met kleine aantallen en bouw dit verder uit.

Bouten en moeren en de treksterktes die erop vermeld staan

Als je zaken gaat doen met Aziatische landen is het zeker verstandig om de treksterkte van bouten en moeren te controleren (in eigen beheer) ondanks de juiste vermelding van de treksterkte van de bouten en moeren die aangegeven worden op deze bevestigingsmiddelen. Ook hier geld weer voorkomen is beter dan genezen! Vraag om aankoopnota’s (zonder prijzen) weet waar je product van gemaakt gaat worden. Begin altijd met procescontrole om teleurstellingen te voorkomen.

Ken je eigen product en/of produceer het eerst in kleine oplages in N.L

Voordat je begint  aan kwaliteitscontrole voor producten uit Azie, moet je eerst zeker zijn van de kwaliteit van het product tijdens de productie in Nederland. Als je een compleet nieuw product hebt wat nog nooit in productie is gemaakt, is het wellicht verstandig om de zogenaamde kinderziektes er eerst uit te filteren, alvorens het in lageloonlanden onder te brengen. Tekenfouten en eventuele productieproblemen kun je dan eerst met eigen mensen oplossen. En zo wordt ook duidelijk waar de kritieke punten voor de procescontrole liggen waar extra aandacht bij nodig is. Geef dit allemaal aan in begeleidende documenten, om het foutpercentage zo klein mogelijk te houden.

Wilt u weten wat dit voor uw project kan betekenen?